Övergripande kommunikation
Vad ska man säga, och hur ska man säga det? Både nystartade företag och mer etablerade spelare behöver en bra budskapsplattform som både ligger i tiden och rimmar med deras identitet. Här hjälper jag till att hitta fram till rätt tonalitet, eller vässa till ett erbjudande som börjar kännas gammalt. Ibland behövs en workshop, ibland bara en eftermiddag då jag får lära känna företaget i fråga. Resultatet ska vara något som gör det enklare att berätta vilka de är och vad de gör – inte bara för mig, utan även för dem.
Copy – på både svenska och engelska
Genom åren har jag skrivit texter till hemsidor, annonser, broschyrer, nyhetsmail, sociala medier, kundtidningar, mjölkpaket … ja, du fattar. Jag skriver på svenska och på engelska, om konsumentprodukter och företagstjänster. Ofta får jag sätta mig in i helt nya områden, för att kunna förklara komplicerade sammanhang med enkla, tydliga formuleringar. Oavsett vad jag skriver anpassar jag varje text efter syfte, mål, kanal och målgrupp, och ser till att den linjerar med kundens varumärke och övergripande tonalitet.
Översättning
Som tvåspråkig copywriter erbjuder jag så kallade copyfierade översättningar. Utan att göra avkall på själva innehållet lägger jag fokus på tonalitet, rytm och flyt, snarare än på att översätta ordagrant. På så vis kommer budskapet lättare till sin rätt, utan att läsaren behöver snubbla över fyrkantiga formuleringar. Och i den bästa av världar får jag skriva både originaltext och översättning.
Språkgranskning, korrekturläsning och texttvätt
Ibland finns texten redan, men den gör inte sitt jobb. Den känns tillkrånglad, otydlig och inkonsekvent. Grammatiska kullerbyttor och tveksamma syftningar stjäl uppmärksamhet från själva budskapet. Här kliver jag gärna in för att rensa bort onödiga ord, trassla ut snåriga förklaringar, flytta runt och rätta till – allt som behövs för att texten ska bli en mjukt flytande, lättläst helhet.
… eller kanske ännu mer?
Ibland är det svårt att veta vad man faktiskt behöver hjälp med. Medan man ser över kommunikationen kommer man kanske på att logotypen skulle behöva fräschas upp. Eller hela webben, inte bara texterna.
Då kan det vara bra att veta att jag sitter hos den trevliga och vassa reklambyrån Strange Ways, som involverar mig i många av sina uppdrag och som gärna hjälper mina kunder med webb, trycksaker, design och mycket mer. Även designbyråerna Ruby Creative och Stockholm Design Lab anlitar mig flitigt när deras kunder är i behov av copykompetens.
Dessutom är jag fotograf, och hjälper gärna till med att ta företagsporträtt eller andra bilder till webb, trycksaker eller annan marknadsföring. Ta gärna en titt på min fotografsida här.